مزایا و معایب سفر
نوشته شده توسط : mgh


مزایا و معایب سفر
نوبتی هم باشد، دفعه حرف‌کردن دربارۀ این زمینه میباشد: سفر مهاجرت به قبرس شمالی  چه مزایا و معایبی داراست؟

همین‌طور که تا اکنون کتف‌به‌کتف‌مان اتفاق افتاده‌اید (و بابتش ممنونیم!)، همراهمان باشید تا درباره‌ی این حقایق صحبت بزنیم.

 

مشقت های هجرت
به‌حیث خوب میباشد نخستین «قورباغه‌مان را قورت بدهیم» و از رنج های مسافرت صحبت بزنیم. موافقید؟

هجران و دل‌تنگی
مگر کسی هم پیدا می گردد که از فرودگاه، خاطرۀ خوش داشته باشد؟! مگر کسی هم وجود داراست که با یاد آوری لحظۀ طلاق، دلش نگیرد؟ حقیقت این میباشد که مسافرت، یعنی جاگذاشتن بخشی از وجود خویش پیش خانواده، دوستان و...

پس می بایست عهده دار شد که مشقت هجران و ناراحتی دل‌دلتنگی، بخشی جدانشدنی از هجرت میباشد؛ ولی روی دیگر سکه را هم بایستی روئت کرد! اینکه همین جابه‌جایی پردردسر، خودش دروازه‌ایست برای شناخت با انسان‌های نو و صورت‌گیری دوستی‌های جدید؛ دوستی‌هایی چندفرهنگه که شاید در بالا یه خرده حیران‌کننده به‌لحاظ رسد، ولی همین‌که خودتان را با آن وفق بدهید، قسمت بزرگی از شم هجران شمارا کنار خواهد زد!

تفاوت‌های فرهنگی
لابد شما هم شنیده‌اید که در دولت ها دیگر، اثری از مشاجره شیرین «تعارف» وجود ندارد! ولی می دانیم دگر! این صرفا اختلاف فرهنگی ما با باقی جهان وجود ندارد؛ به عنوان مثال حتی فی مابین دو کشور‌ایران و افغانستان، با وجود همسایگی و همانندی‌های زبانی و پیشینۀ تاریخی مشترک، تفاوت‌های فرهنگی متعددی وجود داراست.

عالی همین قضیه میتواند دشوار باشد؛ به‌خصوص در هفته‌های اولیه که نو میخواهید خودتان را با دور و اطراف سازگار فرمائید و تفاوت‌ها را بپذیرید؛ ولی با این حالا، بد وجود ندارد بدانید این واقعه چندان هم پیچیده وجود ندارد؛ زیرا «بشر، بندۀ عادت میباشد»! همین‌که یک‌خرده بگذرد و به اطرافیانتان خو بگیرید، تفاوت‌های فرهنگی دیگر خیلی هم آزارتان نمی‌دهد.

اما در بعضا مورد ها، این اختلافات کلا به دیده نمی‌آید؛ به عنوان مثال موقع اقامت در ترکیه، ابدا خبری از این‌همگی قیل‌وقال وجود ندارد! چرا؟ زیرا حال خیر دقیقا سیبی که از اواسط نصف گردیده باشد! ولی عموم ترکیه چه از دید اخلاقی‌رفتاری و چه از نگاه فرهنگ و تمدن غذایی، خیلی مشابه به عموم کشور‌ایران‌اند. طوری که معاش درین مرزو بوم، حس حضور در منزل را برایتان زنده می‌نماید.

 

چالش برقراری رابطه
این مورد، تا حدی به به عبارتی دو آیتم گذشته برمی‌خواهد شد؛ یعنی زمانی که جدید از میهن خویش بیرون گردیده‌اید و شناخت متعددی بافرهنگ میهن مقصد ندارید، رابطه‌برقرارکردن هم برایتان مشقت بار می شود؛ به‌ویژه که درین خصوص، مسئله گویش هم نقشی اصلی بازی می‌نماید!

پس شاید بد نباشد پیش از مسافرت، مقداری دربارۀ تمدن آن کشور و آداب‌ورسومش استیناف فرمایید. در ضمن یادگیری لهجه محلی آن میهن اعجاز که خیر، البته وضع و اوضاع را دگرگون می‌نماید! پس هرچند برقراری رابطه در اوایل دورۀ پَسامهاجرت مشقت بار میباشد، رفته‌رفته که الگوهای رفتاری عموم را بشناسید و به لهجه خودشان سخن فرمائید (حتی دست‌وپاشکسته)، این موضوع هم ازبین خواهد رفت. بد به دلتان منش ندهید!

نیکی های مسافرت
اکنون که سه گزینه از رنج های مسافرت را گفتیم، بگذارید در مورد سه مثال از خیر های سفر هم سخن بزنیم.

تحقق رویای کودکی!
لاف چرا؟! این رویای کودکی خیلی‌هایمان بود که هنگامی تعالی شدیم، بتوانیم مثل تاثیر ژول ورن، «بدور جهان را در 80 روز» بگردیم و غرق در لذت شویم؛ البته با قوانینی که امروزه بر معاش‌هایمان حکم دهنده میباشد، 80 روز که هیچ، شاید 80 سال هم کفاف تحقق اینگونه رویایی را ندهد!

 

دلیلش هم این میباشد که برای برآورده‌کردن اینگونه آرزویی، در درجۀ نخستین «اعتبار گذرنامه» میباشد که التفات داراست؛ یعنی در‌حالتی که گذرنامه قدرتمندی داشته باشیم، نسبتاً نصف منش را رفته‌ایم و در‌صورتی‌که غیر از این باشد، ممکن میباشد حال و روز زیاد بهتر پیش نرود.

دیگر اینکه برای دیدن دنیا، بایستی از وضعیت مالی نسبتا خیر و خوبی منتفع بود. یا این که دست کم موقعیت معاش‌مان طوری باشد که در کنار خرج‌های ضروری، پس‌اندازی هم برای تفریحاتمان بماند. بهتر هجرت همین زمان را آماده می‌نماید؛ یعنی به ما اذن میدهد در میان فعالیت و معاش‌مان تعادل ساخت‌و‌ساز کنیم و برای حقیقی‌کردن مراد‌هایمان، چه رویای کودکی‌مان باشد و چه هدف ها بزرگسالی، دردسر متعددی نداشته باشیم.

در پرانتز: برای داشتن یک گذرنامه قادر، میتوانید به کشوری مانند ترکیه سفر فرمائید و از روش طریق های دریافت ملیت ترکیه، گذرنامۀ کار کشته این مرز و بوم را به‌دست بیاورید. گفتنی میباشد درین موقعیت ، قابلیت هجرت راحت به بیش تر از 111 مملکت دنیا برایتان مهیا گردد!

سفر، به عبارتی لبریز پرواز میباشد!
گفتیم یکی دلایل سفر، رشدکردن میباشد. حال می بایست بگوییم همین گزینه، یک کدام از خیر های سفر هم محسوب میشود! زیرا شمایی که سفر میکنید (یا این که درنگ آن را در رمز دارید)، به طبع برای این تصمیم خویش برهان مهمی دارید. اکنون یا این که دلیلتان به مواقعی مانند وقار و آسودگی‌خیال برمی‌شود، یا این که به دنبال توسعه و گسترش علمی، کاری و... می‌باشید.

در هر شکل چنانچه تک تک این منظور‌ها را رسیدگی کنیم، میبینیم که محور همگی‌شان یک کدام از‌ست: «کارایی برای رشدکردن و کنارزدن شرایط‌های سخت». با این اوصاف، بیراه وجود ندارد در‌صورتی‌که بگوییم مسافرت، به عبارتی مالامال پروازی‌ست که اشخاص را از زمین می‌کَند و آنها را به سوی منظور‌هایشان میبرد. منتها در‌این مسیر، شما هم بایستی آرام‌وپیوسته پر و بال بزنید تا بشود آنچه که بایستی!

هواخواهی امنیت فرضی و متانت خل وچل
میگویند شرایط اقتصادی یک میهن، نقش مهمی در دفاع ادب شهروندانش داراست. نشانه‌به‌آن‌آرم که هنگامی خیال و خاطر عموم از جیبشان ریلکس میباشد، بشر‌های آهسته‌خیس و خوش‌لبخندتری میباشند! ولی همین‌که جامعه وارد چالش اقتصادی خواهد شد، فکرها پریشان و رفتارها پرخاشگرانه می شود.

به همین خیال و خاطر میباشد که در اینگونه جوامعی، بازار هجرت مدام داغ میباشد؛ یعنی اشخاص سفر می‌نمایند تا به‌واسطۀ ثبات اقتصادی‌اجتماعی مو جود در مملکت مقصد، آرامشی نسبی را تجربیات کرده و امنیت فرضی‌شان را دفاع نمایند. بدین ترتیب در شرایطی که در‌پی اینگونه آسودگی‌خاطری میباشید، خودتان راهش را می دانید: مسافرت‌کردن!

البته چطور بایستی هجرت کرد؟ برایتان میگوییم!





:: برچسب‌ها: مهاجرت به قبرس شمالی ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: